Project 2: les over verschillende aspecten in Europa
- Aanleiding project
- Op vraag van Dr. Blazy een les geven over Europa.
- Voorkennis peilen bij Indische mensen over Europa
- Verbreden van de kennis
- Cultuuruitwisseling/ kennisuitwisseling
- Doelgroep
- Leeftijd: 18-40jaar
- Grootte van de groep: 20-25 leerlingen
- Onderwerp
Europa leren kennen op verschillende vlakken a.d.h.v. een spel.
De leerlingen kregen over verschillende vragen over volgende thema’s:
- Cultuur
- Gezinssituatie
- Educatie
- Geloof
- Welvaart
- Terugkoppeling naar de situatie in India
- Doel
De voorkennis peilen bij Indische mensen over de situatie in Europa op vlak van cultuur, educatie, geloof, welvaart en de gezinssituatie a.d.h.v. een spel.
- Duur
De les duurde 2uur.
- Verloop
- Klaarzetten van het lokaal (15min)
- Uitleg leerkracht verloop van de les (10min)
- Korte voorstelling (5min)
- Uitleg spel (5min)
- Uitleg spelregels (herhaling) (10min)
- Spel spelen (1u)
- Evaluatie leerlingen (10min)
- Opruimen spel (5min)
- Gesprekken
Dr Blazy:
- Hoeveel lesuren mogen we lesgeven?| How many hours can we teach?
Jullie mogen twee uur lesgeven aan één klas.
- Wanneer mogen we lesgeven? On witch day can we come and teach?
Vrijdag 05/04/2019 is het de laatste les van de leerlingen. De leerstof is tegen dan helemaal afgewerkt en ik zou graag willen dat de leerlingen iets bijleren over verschillende onderwerpen in Europa.
- Wat wordt er precies van ons verwacht? What do we have to do?
Ik wil dat jullie over verschillende onderwerpen lesgeven over hoe het precies verloopt in Europa bv. voedsel, geloof, educatie, politiek, natuur, … . De hoofdtaak van jullie is om de kennis van de leerlingen te verbreden en dat ze een breder beeld hebben over de wereld.
- Is het mogelijk om een spel te spelen rond het hoofdstuk Europa? Is it possible that we play a game around the chapter: Europe?
Jullie bespreken dit best met de klasleerkracht.
- Mogen we de vragen op voorhand aan uw voorleggen? Is it possible that we send you the question on advance?
Natuurlijk, ik zal kijken of het al dan niet te moeilijk vragen zijn.
- Welk lokaal mogen we gebruiken? Which classroom is available?
Julie mogen lesgeven in het lokaal waar jullie al geweest zijn. Jullie zijn vertrouwd met dit lokaal.
- Mogen we materiaal die in de klas aanwezig is gebruiken? Can we use the material that is available in the classroom for example a blackboard?
Jullie mogen al het materiaal gebruiken die aanwezig is in het klaslokaal. Als jullie zelf zaken meebrengen zou dit fantastisch zijn.
- Moeten we een verslag hierover schrijven? Should we write a report on this?
Voor mij hoeven jullie geen verslag te schrijven over het verloop van de les.
Klasleerkracht:
- Zijn er leerlingen met speciale noden? Are there students with special needs?
Neen, alle leerlingen hebben ongeveer hetzelfde niveau. Het is belangrijk dat jullie de leerstof een paar keer herhalen, dit komt doordat hun Engels nog niet optimaal is.
- Welke aspecten moeten we zeker bespreken? Which topics should we definitely discuss?
Jullie mogen zelf kiezen wat jullie interessant vinden om te bespreken.
- Is het mogelijk om een spel te spelen rond het hoofdstuk van Europa? Is it possible that we play a game around the chapter of Europe?
Jullie mogen zelf kiezen hoe jullie de leerstof zullen aanbrengen. Ik heb nog nooit met een educatief spel gewerkt, dus dit is voor mij ook interessant.
- Mogen we op voorhand de vragen aan u voorleggen? Is it possible that we send you the question on advance?
Dit mogen jullie zeker doen. Ik zal kijken de vragen haalbaar zijn.
- Wat zijn uw verwachtingen? What are your expectations?
Als jullie een spel maken, denk ik denk dat de leerlingen niet direct mee zullen zijn. Het is belangrijk om veel te herhalen, daarnaast zijn de leerlingen het niet gewend om met deze werkvorm te werken, waardoor het voor hen een leuke ervaring zal zijn.
- Wat is de voorkennis van de leerlingen over Europa? What do you think that the students already know about Europe?
Ik denk dat de leerlingen een basiskennis hebben. Ze kunnen denk ik een paar Europese landen opsommen en hoofdsteden, typisch voedsel per land, typische gebouwen, een paar vlaggen, … .
- Hebben de leerlingen al les gehad over Europa? Did you know if the students had lessons about Europe?
Ik heb nog geen lesgegeven over Europa. Ik weet niet in hoeverre ze in de basisschool of het middelbaar les hebben gekregen over Europa.
- Situatieanalyse
Observatie:
- School: Rajagiri Social Welfare Centre
- Klas: conversational English
- Grootte: 20-25 leerlingen
- Materiaal: white bord, banken, stoelen, knutselmateriaal, open lokaal, …
- Uur: 6u
- Datum: 11/03/2019
- Onderwerp: kennismaken met de Belgische cultuur en cultuuruitwisseling
Participatie
Verloop:
- Voorstelling
- Kort België bespreken
- Vragenrondje
- Nederlandse en Indische woorden bijleren
- Beschrijving
Op vrijdag 05/04/2019 hebben wij ons laatste project uitgevoerd. We gingen vroeger naar het lokaal om alles klaar te zetten. We schoven de banken aan de kant en zetten het spelbord klaar. We schreven de spelregels op het bord zodat iedereen tijdens het spel ze nog eens kon nalezen.
Nadat de leerlingen toekwamen zeiden we dat ze een stoel rond het spelbord mochten kiezen. De klasleerkracht legden kort in het Malayalam uit wat er op het programma stond, daarna stelden we onszelf nog eens kort voor. We legden eerst het spel in het algemeen uit en dan legden we de spelregels uit en herhaalde deze meermaals. We verwezen naar het bord en legden uit als ze niet meer wisten wat ze nog eens konden spieken op het bord.
Vervolgens vroegen we aan een paar leerlingen of ze het spel wilden uitleggen. De andere leerlingen hielpen en vulden hun aan. Op deze manier kregen we een beeld of iedereen het spel begreep.
Daarna begonnen we met de uitvoering. De leerlingen konden veel Europese landen opsommen en een paar belangrijke steden zoals Londen, Parijs, Brussel, … . We hielpen de leerlingen in het begin, maar na een tijdje begrepen ze het spel. Af en toe keken er nog een paar studenten naar het bord om de spelregels nog een te lezen of ze stelden vragen aan ons of de andere leerlingen. Op sommige vragen konden de leerlingen niet antwoorden. Ze hadden bijvoorbeeld moeite bij de vragen over het hoofdstuk gezinssituatie en dan daalden we af in vraagstelling. Als de persoon het echt niet wist, vroegen we of iemand anders het antwoord wist. We vroegen vaak hoe de situatie zat in India en stelden bijvragen. Bij sommige vragen vroegen we om hun mening te uiten bijvoorbeeld over educatie: waarom zijn jullie al dan niet blij met jullie educatiesysteem? Leg uit waarom jullie educatie belangrijk vinden? Vinden jullie dat leerlingen hun studiekeuze mogen kiezen?
Als laatste vroegen we aan de leerlingen wat ze van het spel vonden. Ze vertelden ons dat ze veel hadden bijgeleerd over het geloof. Ze hadden niet verwacht dat er zoveel verschillende geloven aanwezig waren. Ze dachten dat er hoofdzakelijk Christenen leefden en veel minder van de andere geloven. Op de algemene vragen van wie staat aan het hoofd van dit geloof, leg de geloofssymbolen op de juiste plaats of de feestdagen konden ze goed op antwoorden, omdat er in Kerala veel christenen, moslims en hindoes leven. We vertelden hen dat er discriminatie voorkomt in vele landen omtrent het geloof. We vroegen aan hen wat ze hiervan vonden. De leerlingen vertelden dat ze open stonden voor veel geloven. Ze legden uit dat er verschillende geloven voorkomen in Kerala en dat ze veel vrienden hadden met een ander geloof. Het enige wat moeilijk is, is om te trouwen met iemand van een ander geloof.
Het idee van open staan voor andere geloven willen Britt en ik echt meenemen en proberen de meningen te achterhalen bij onze leerlingen hoe zij hierover staan.
De leerlingen hadden ook verwacht dat er in Europe een algemene cultuur heerste. Ze wisten niet dat veel landen een nationale gerechten hadden. We vroegen aan hen om een paar Indische gerechten op te sommen en ons een beetje uitleg te geven hierover.
Als slot wilden we graag weten wat de leerlingen van het spel vonden. Ze vonden de variatie aan vragen zeer positief. Ze vonden het leuk dat ze een aantal doe-opdrachten konden uitvoeren die afgewisseld werden met kennisvragen. Zo verbrede hun kennis op verschillende manieren. Ze hadden nog geen kennis gemaakt met deze werkvorm en ze vertelden ons dat ze niet wisten dat je met een spel zaken kond bijleren.
- Samenwerking
- Blazy als tolk
- Feedback omtrent de vragen van Dr. Blazy
- Britt en ik hebben al het werk eerlijk verdeeld
- Wij hebben het materiaal volledig zelf gemaakt
- Veel samenwerking was er niet, we mochten doen wat wij zelf wilden.
- Blazy vroeg om extra uitleg over het spel om het met een andere groep te spelen.
- Materiaal
- Spelbord
- Handleiding
- Vragenkaartjes
- Kaarten
- Legkaarten
(zie foto's)
- Conclusie
We vinden dat het project goed gegaan is. De leerlingen konden over het algemeen vlot antwoorden op de vragen. Ze evalueerden ons en vertelden dat er veel variatie inzat en dit goed vonden. Britt en ik hielpen de leerlingen waar mogelijk bijvoorbeeld door af te dalen in de vraagstelling. We kregen veel complimenten over het spelbord. In dit project hebben de leerlingen, maar ook wij veel bijgeleerd. De leerlingen leerden bij over de verschillende culturen. Ze hadden niet verwacht dat er in elk land een eigen cultuur heerst. We konden een paar zaken vertellen over verschillende landen bv. eten, spelen, huizen, … . Ze vonden dit zeer interessant. Ze legden uit dat dit ook voorkwam in India. We ondervonden wel dat ze niet goed konden antwoorden op de vragen over de gezinssituatie, dit zullen we zeker nog bekijken hoe dit precies komt. De leerlingen leerden bij dat er discriminatie heerst in vele landen en dit hadden ze niet verwacht.
Wij leerden bij op vlak van educatie. We vroegen aan de leerlingen om hun mening hierover te zeggen. We gingen een kleine conversatie aan. Vele vrouwen vinden educatie zeer belangrijk en willen dat hun kinderen de beste educatie krijgen die er is. Vaak door financiële zaken kunnen ze enkel naar publieke scholen gaan i.p.v. private scholen. Britt en ik beseffen hoe goed we het hebben op educatief vlak. We leerden bij dat de voorkennis van de leerlingen goed is. Soms hadden we problemen door de taalbarrière. Wanneer iemand iets niet begreep daalden we af in de vraagstelling en gebruikten andere zinsconstructies en woorden. Als het toen nog niet lukte, vertaalde Dr. Blazy het in het Malayalam. De leerlingen hadden dan door wat we bedoelenden en toen kon deze persoon er vlot op antwoorden. Britt en ik hebben veel bijgeleerd op vlak van taal (door dit project, maar ook door onze stage).
We hebben Dr. Blazy haar gegevens gevraagd om ons op de hoogte te houden hoe het project verder verloopt. Als ze vragen heeft over het project kan ze deze ook stellen aan ons.
- Reflectie
Dr. Blazy directrice van het Rajagiri Social Welfare Centre had gevraagd aan Britt en mij om een les te geven over Europa. We wilden dit doen a.d.h.v. een spel. Tijdens de opstart van het werk verdeelden Britt en ik het werk evenwichtig. Ik werkte vooral aan het spelbord en de vertaling van de vragen. Ik hielp Britt met een paar ideeën voor de vragen, maar zij verwerkte ze vooral.
Op vrijdag 05/04/2018 voerden we het project uit. Britt en ik gingen vroeger naar het school om alles klaar te zetten. We verdeelden opnieuw het werk. Ik had een beetje stress, omdat ik niet wist hoe het ging verlopen. Ik was bang dat de leerlingen de vragen niet gingen begrijpen. Toen de leerlingen binnenkwamen, waren ze enthousiast om ons terug te zien, waardoor mijn stress stilletjes aan verdween. Ik had mijn uitleg over het spel en de spelregels ingeoefend in het Engels. Ik had door dat sommige leerlingen de uitleg niet goed begrepen en probeerde andere zinsconstructies en woorden. Als de leerlingen het echt niet begrepen vroeg ik aan de klasleerkracht of Dr. Blazy om het te vertalen in het Malayalam.
De leerkracht had na onze uitleg het spel nog een keer uitgelegd. Het spel verliep in het begin toch wat stroef, omdat de leerlingen het niet gewend zijn om een educatief spel te spelen. Daarnaast kenden ze het spel ganzenbord niet. We hadden op voorhand de vragen van het spel doorgestuurd naar Dr. Blazy en de klasleerkracht. Zij hadden geen opmerkingen hierover, maar toch zagen we tijdens de uitwerking dat sommige vragen te moeilijk waren. Britt en ik gingen hier flexibel mee om en veranderden vlug de zin of een woord.
De leerlingen hebben veel bijgeleerd over Europa. Maar wij hebben ook bepaalde zaken bijgeleerd. Zo kwamen we te weten dat educatie heel belangrijk is voor de vrouwen. We vroegen aan hen om hun mening te geven over een aantal vragen die we ter plaatste opstelden. Een paar vrouwen staken direct hun hand in de lucht om te antwoorden en we duiden een paar vrouwen aan. We vroegen aan een aantal vrouwen die hun hand niet hadden opgestoken om te antwoorden. We probeerden hen te motiveren, maar als we zagen dat ze niet wilden of durfden drukten we niet door. Je kon zien dat ze dit apprecieerden.
We vroegen aan de leerlingen wat zij van het spel vonden. Ze waren zeer enthousiast en vonden het een leerrijke ervaring. Ze wisten niet dat je via een educatief spel kon bijleren. Britt en ik waren zeer trots toen ze dit vertelden. Toen Dr. Blazy vroeg om onze gegevens te krijgen zodat ze extra uitleg kan vragen over het spel werden we nog blijer. Dr. Blazy vond het een zeer leuk en leerrijk spel en wil dit in de volgende klassen gebruiken. Het enige puntje van feedback was dat we te grootte groepen gebruikten om het spel te spelen. Ze stelde voor om kleinere groepjes te maken van ongeveer tien personen. We waren hiermee akkoord, maar door tijdgebrek konden we niks dubbel maken. We zullen haar feedback meenemen en hiermee rekening houden als we nog een educatief spel maken in één van onze lessen in België.
Project 1: Les over de seizoenen aan de kleuterklassen
- Aanleiding project
- Er is nood aan nieuwe werkvormen (voorstel Parimal)
- Verbreden van de kennis
- Kennisuitwisseling
- Doelgroep
- Leeftijd: 4 jaar
- Grootte van de groep: 25 leerlingen
- Onderwerp
Het seizoen in het algemeen en de seizoenen in België.
Wat hebben we besproken per seizoen:
- Seizoenen
- Aangepaste kledij
- Voeding en drank
- Activiteiten
- Feestdagen
- Typische elementen
- Doel
De leerlingen bijleren over de seizoenen in het algemeen en de Belgische seizoenen.
- Duur
Het duurde 50 minuten.
- Verloop
- Algemene introductie door klasleerkracht (5 min.)
- Onszelf voorstellen (5 min.)
- Het seizoenen lied (5 min.)
- Foto presentatie ondersteunt door knutselwerkjes (10 min.)
- Kringopdracht: leg de juiste foto bij het juiste seizoen + bespreking (10 min.)
- Het seizoenen rijmpje aanleren (5 min.)
- Het verhaal over het ontstaan van de seizoenen (5 min.)
- Vragen rondje over de seizoenen en België. (5 min.)
- Gesprekken
Parimal:
- Wat is de doelgroep?
- Wat is het onderwerp?
- Wat is hun voorkennis?
- Wat wordt er verwacht van ons?
- Hoe lang moet het duren?
- Welk materiaal mogen we gebruiken?
- Wanneer moeten we het voorstellen?
- Waar vindt het plaats?
- Moeten wij er een verslag van typen?
Klasleerkracht:
- Zijn er leerlingen met speciale noden?
- Zijn er zaken die we echt moeten weten?
- Wat moeten wij zeker doen rondom dit onderwerp?
- Welk materiaal mogen wij gebruiken die in de klas aanwezig is?
- Mogen wij foto’s nemen?
- Hoe ga je het best om met luidruchtige leerlingen?
- Wat zijn de verwachtingen?
- Situatieanalyse
Observatie:
- Lokaal: 1.1
- Klas: 2B
- Grootte: 25 lln
- Materiaal: smartboard, white bord, banken, stoelen, knutselmateriaal, open lokaal, …
- Uur: 1ste uur
- Datum: 13/02/2019
- Onderwerp: dieren
- Verloop:
Verwelkoming
Praten over het weekend
Foto’s dieren en raden wat het is
Welke geluiden maken deze dieren?
Welke dieren hebben ze zelf al?
Verhaaltje over de dieren
Knutselwerkje beginnen
Participeren:
- Gepraat over ons eigen weekend samen met de leerlingen
- Dierengeluiden gemaakt
- Vertelt over onze huisdieren + foto
- Het verhaal gelezen over de dieren
- Helpen opstarten knutselwerkje
- Beschrijving
Op 22 februari hebben wij ons project uitgevoerd. Het moment dat wij binnenkwamen, dan werden wij meteen voorgesteld aan de leerlingen. Na de introductie namen wij het woord en stelden wij onszelf nog eens kort voor. We begonnen met de uitleg over de handelingen die ze moesten uitvoeren tijdens het liedje. Daarna ondervonden we even enkele technische problemen waardoor we ons snel moesten aanpassen, dit verliep heel vlot.
Vervolgens moesten we het seizoenen liedje zingen en deden de kinderen heel enthousiast met ons mee. Dit werd gevolgd door een presentatie over de Belgische seizoenen. Ze moesten hierbij ook actief meewerken.
Eerst moesten ze raden over welk seizoen het ging en dit dan aanduiden op de seizoenenklok. Ook moesten de leerlingen met het juiste symbool dit omhoog steken. Na deze introductie per seizoen, begon de uitleg. Doorheen onze uitleg stelden we ook enkele vragen.
De presentatie werd gevolgd door een cirkelopdracht. We hebben de leerlingen opgesplitst in twee groepen. Per groep speelden we het spel en lieten we de leerlingen enkele vragen stellen.
Het spel werd opgevolgd door een rijmpje die door Marthe werd aangeleerd.
We sloten onze activiteit af met een kort verhaaltje over het ontstaan van het seizoen. We lieten hierna de leerlingen nog enkele vragen stellen over de seizoenen in België.
- Samenwerking
- Parimal heeft ons begeleid bij vragen
- Marthe en ik hebben al het werk eerlijk verdeeld
- Wij hebben het materiaal volledig zelf gemaakt
- Veel samenwerking was er niet, we mochten doen wat wij zelf wilden.
- Materiaal
Knutselmateriaal:
Zie foto's
Songtekst:
If you know all the seasons clap your hands
If you know all the seasons clap your hands
If you know all the seasons you’ve got four terrific reasons to should out and name the seasons clap your hands
If you really love the winter, do like this BRRR
If you really love the winter, do like this BRRR
Because winter is the season when your nose is always freezing and you’re shivering and sneezing go like this BRRR
In the spring you run and play and shout hurray
In the spring you run and play and shout hurray
In the spring the grass is growing and a gentle breeze is blowing and a warmer sun is glowing shout hurray
If you really love the summer stomp your feet
If you really love the summer stomp your feet
In the summer you can play and swim and camp and fish all day
Oh summer please don’t go away stomp your feet
If you really love the autumn slap your knees
If you really love the autumn slap your knees
When it’s beginned to get cold and the leaves turn red and gold then it’s back to school you go slap your knees
Link: https://www.youtube.com/watch?v=_BkkzF9z4-g
Gedichtje:
In de herfst vallen de bladeren van de bomen, in winter is het koud en kan het sneeuwen, in de lente krijgen de schapen lammetjes en leggen vogels eieren en in de zomer kunnen we lekker naar het strand
In autumn the leaves fall from the trees, in winter it is cold and it can snow, in the spring the sheep get lambs and birds lay eggs and in the summer we can go to the beach.
Verhaal:
The story about seasons
One day, the seasons had an argument. Each one of them said, “I am the best!”
Spring said, “I am when flowers bloom and it is green and fresh everywhere. Birds fly and insects have fun with new flowers.”
Summer said, “Yes, but I am when the sun shines brightly and it feels too hot to do anything. People eat ice-cream, enjoy cold drinks and eat yummy watermelon.
Autumn said, “I am when trees shed their leaves and cover the earth in orange brilliance. The air feels cool.”
Winter said, “I am when people wear woolen clothes, caps and gloves to keep their bodies warm. They get to drink hot chocolate. Birds fly south for the winter because it’s too cold.”
Since they couldn’t decide who was best, they agreed that they were all important because one could not do without the other.
- Reflectie
Marthe:
Ons eerste project ging over de seizoenen en hoe die verlopen in België. Ik had moeite om ideeën te bedenken. Britt bedacht vooral het verloop van het project. Eenmaal we startten aan de uitwerking, verdeelden we het werk. Zo hebben we een even grote bijdrage geleverd aan het project.
Vrijdag 22 februari stelden we het project voor. Ik had veel stress. Ik moet hieraan werken gedurende de stageperiode. Toen we de klas inkwamen waren de leerlingen zeer enthousiast. De leerkracht stelde ons voor. Daarna introduceerden we onszelf kort.
We ondervonden wat problemen om de PowerPoint op te starten. We gingen hier allebei flexibel mee om. Britt hield de kinderen bezig terwijl ik mijn laptop opstartte en de PPT zocht. Daarna zongen we het liedje. Ik zorgde voor duidelijke instructies en herhaalde de instructies nog eens. Tijdens het liedje deed ik mee met de handelingen die de leerlingen moesten uitvoeren. Ik kon het refrein goed meezingen, maar het middengedeelte niet.
Na het liedje vertelden we over de seizoenen in België. We hadden de tekst verdeeld. Ik had dit gedeelte goed voorbereid. In het vervolg moet ik wel meer rekening houden om de hele klas in de gaten te houden (bv. vooraan). Ik gaf opnieuw duidelijke instructies en erkende de leerlingen veel wanneer ze juist waren.
Vervolgens verdeelden Britt en ik de klas in twee groepen. In het begin moest ik de opdracht meer uitgelegd hebben. De leerlingen waren af en toe fout. De leerlingen motiveerden dan hun keuze. Ik stelde een aantal vragen om hen op weg te helpen.
Daarna leerden ik een gedichtje aan de leerlingen. Dit verliep niet zo vlot. De kindjes konden nog niet lezen. Ik bedacht dit pas na de les. Britt greep gelukkig tijdens het gedicht in. Ze somde elke zin op en de leerlingen moesten dit na zeggen.
Als laatste vertelden we een verhaal over het ontstaan van de seizoenen. Ik bekeek dit op mijn gsm. In het vervolg wil ik het verhaal afprinten zodat ik niet op mijn GSM moet volgen.
Als slot mochten de leerlingen vragen stelden. De leerlingen durfden in het begin niet. We spoorden de leerlingen aan. Uiteindelijk stelden een paar leerlingen vragen over de seizoenen in het algemeen en België. Britt nam hier terug het voortouw in. Ik onderbrak haar maar af en toe. Toen ik zag dat een leerlingen achteraan een vraag had, ging ik naar hem toe. Daarna stelden de leerlingen afzonderlijk vragen aan ons.
In het algemeen ben ik tevreden over deze les. Ik ben het niet gewoon om met jonge kinderen te werken. Dit was een hele uitdaging. In het vervolg moet ik meer zelf het voortouw nemen, zelfverzekerder zijn, enthousiaster zijn, persoonlijker, minder twijfelen, … .
Maak jouw eigen website met JouwWeb