Interculturele Competenties
ICOM 1: Taalvaardigheid
Binnen deze competentie zal ik mij vooral richten op mijn Engels. Daarnaast wil ik graag een aantal woorden, basiszinnen, uitdrukkingen, ... in de lokale taal (Malayalam) leren.
ICOM 2: Persoonlijke groei
Dit ICOM houdt in dat ik zal werken rond zelfstandigheid, samenwerken en netwerken, zelfvertrouwen, flexibiliteit, openheid, creativiteit, een duidelijk toekomstbeeld en emotionele stabiliteit.
ICOM 3: Internationale betrokkenheid
Een derde internationale competentie is de actieve maatschappelijke betrokkenheid op lokaal, nationaal als internationaal niveau. Dit kan gaan rond het plaatsen van lokale gebeurtenissen en handelswijzen in een internationale context, mening uiten over maatschappelijke of internationale onderwerpen, maatschappelijke betrokkenheid, ... .
ICOM 4: Interculturele competenties
Dit ICOM bestaat uit 9 componenten:
- Culturele zelfkennis: de kennis over je eigen referentiekader en wereldbeeld.
- Culturele flexibiliteit: de openheid om je aan te passen en alternatieven te verkennen.
- Culturele veerkracht: kunnen omgaan met de moeilijkheden en negatieve gevoelens die met interculturele ontmoetingen gepaard kunnen gaan.
- Culturele ontvankelijkheid: de openheid om naar de visie en deskundigheid van de ander te luisteren en deze te integreren en tevens het vermogen om de relativiteit van de eigen visies en ideeën te aanvaarden.
- Culturele kennis: interesse om kennis over een andere cultuur te verwerven en de capaciteit om deze kennis op een aangepaste manier in te zetten met respect voor de uniciteit van iedere persoon in een specifieke situatie.
- Culturele relationele competentie: de bereidheid om tijd en energie te investeren in het creëren van vertrouwen en de bereidheid om in relatie te treden.
- Culturele communicatieve competentie: de bekwaamheid om de kenmerken van de eigen communicatiestijl te onderzoeken, te remediëren indien nodig en om de communicatiestijl van de ander te verkennen.
- Culturele conflicthantering: het vermogen om interculturele conflicten te beschouwen als leerkansen en het bewustzijn van de eigen conflicthanteringsstijl.
- Multiperspectiviteit: het vermogen om een situatie of probleem vanuit meerdere culturele invalshoeken te benaderen en te begrijpen.
ICOM 5: Internationale vakkennis
Deze competentie houdt in dat ik een beter beeld heb op het onderwijssysteem in India.
Basiscompetenties
- De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen.
- De leraar als opvoeder.
- De leraar als inhoudelijk expert.
- De leraar als organisator.
- De leraar als innovator en onderzoeker.
- De leraar als partner van ouders.
- De leraar als lid van een schoolteam.
- De leraar als partner van externen.
- De leraar als lid van de onderwijsgemeenschap.
- De leraar als cultuurparticipant.
- De leraar als bezielend persoon.
Maak jouw eigen website met JouwWeb